0:00 / 0:00

Over ons Contact
Trends - Bistrology, Foodexpert - 13 maart 2018
De boekhouding van je horecazaak is van levensbelang. Toch komt ze niet altijd op de eerste plaats, want je bent volop bezig met de kwaliteit van je menukaart, het leveren van goede service en het aansturen van je personeel. Slotsom? Er blijft weinig tijd om je cijfers goed te beheren. Jammer, want alleen door goed te rekenen ben je zeker van succes op lange termijn. Daarom geeft Bistrology je enkele nuttige tips om je financiën op orde te houden. Zo kan jij je tijd en middelen optimaal besteden - op de vloer én aan je gasten.

Ontdek tips om ook je financiële keuken in de gaten te houden!

It’s all about the numbers.

Hou je personeel in het gareel

Personeel vormt doorgaans de zwaarste kost van je onderneming. Maar eigenlijk mag deze maximaal 30% van je omzet bedragen. Door vooraf een grove schatting te maken van die omzet, kan je aan de hand van het uurloon per medewerker berekenen hoeveel mensen je effectief moet en vooral kan inplannen. Zo kom je op het einde van de dag niet voor verrassingen te staan.

Weet wat je besteedt

Doorgaans weet je wel hoeveel je kosten en inkomsten bedragen. Maar wat je vaak niet weet, is waar nu eigenlijk de grootste en kleinste marges liggen. Pas door die te gaan uitzoeken, kan je op lange termijn een groot verschil maken en spreken over mogelijke winst.

Wil je bijvoorbeeld een gast trakteren met één of andere promotie? Dan doe je dit best met een koffie (lage foodcost) in plaats van met een streekbiertje (hoge foodcost). Weet je dat je marge op een fles water heel groot is? Dan kan je je medewerkers opdragen om bij elke bestelling te vragen
of ze alvast water op de tafel zetten.

Laat je adviseren

Beschik ik wel over de juiste vennootschapsvorm? Betaal ik niet teveel belastingen? Kan ik bepaalde zaken financieel aftrekbaar maken? Waar wil ik met mijn onderneming naartoe? Het antwoord op deze en andere vragen hangt natuurlijk af van je rendement. Laat je dus goed begeleiden door je financieel adviseur. Hij of zij heeft de kennis in huis die nodig is om je strategie altijd op punt te stellen. Die is immers constant onderhevig aan variabele factoren.

“Laat je begeleiden door je financieel adviseur, om je strategie op punt te stellen.”

Lees ook deze verhalen

Privacy policy Algemene voorwaarden
copyright ® Bistrology

Aanmelden

Meld je aan met jouw Bistrology accountgegevens.

Wachtwoord vergeten?

Bistrology gebruikt cookies om onze websites en apps beter te laten werken en jouw surfervaring te optimaliseren. Meer info vind je in onze privacy policy. Door verder te surfen aanvaard je dat wij cookies gebruiken.

X