0:00 / 0:00

Over ons Contact
Trends - Bistrology, Foodexpert - 13 maart 2018
Gedaan met reclamefolders schuiven onder alle voordeuren uit de buurt, genoeg dure advertenties geplaatst in lokale media. The digidays are here. De kracht van sociale media bij de foodies is onmiskenbaar groot. Jij blijft als eigentijdse horecaondernemer toch écht niet achter? 

Jouw horecazaak?
Vind ik leuk!

hoe KRIJGT je zaak een sterke digitale footprint?

De digitale wereld, niks voor jou? Onderschat de kracht van sociale media niet. Ze stellen je in staat om je eigen verhaal te verspreiden, naamsbekendheid te creëren én traffiek te genereren naar je zaak. Want na het persoonlijke contact in je restaurant, vormen sociale media de meest directe link met bestaande en toekomstige klanten. Kortom: tijd om er net méér uit te halen. Communiceer met je publiek, anticipeer op hun behoeften en beantwoord hun vragen.

Het ene medium is het andere niet. Kies het juiste kanaal in functie van jouw boodschap. Zo dient Facebook vooral om basisinformatie te delen, te beginnen bij een mooie profiel- en coverfoto en de juiste profielinformatie. Die content kan je aanvullen met berichten op je tijdlijn. Denk aan een leuke foto van een nieuw gerecht of van het interieur, een promotie van de week of zelfs een relevante video.

Instagram en Twitter zijn dan weer ideaal om snel in te spelen op populaire thema’s en top topicals. Moederdag, Vrijdag Visdag of zelfs een nieuwe werknemer? Ga aan de slag met een gepaste foto en de juiste hashtags. Vooral Instagram leent zich tot sterke visuele uitingen.

“Verlekker je volgers met onweerstaanbare foodfoto’s”

Instagrammable food

Wie wel eens op Instagram zit, beseft dat food porn wel degelijk bestaat. Menige hungry eyes zijn verlekkerd op mooie foodbeelden. Zorg dus voor kwalitatieve fotografie om duimen en vingers bij af te likken.

Tips voor foodfotografie met je smartphone:

1 - Werk met de juiste belichting. Daglicht werkt prima.
2 - Geen vette vingers, wél een propere lens voor de beste foto’s.
3 - Denk vooraf aan de vorm van je foto en bepaal wat wel en niet in beeld komt.
4 - Frontaal, 45° of top shot? Kies de mooiste hoek voor jouw gerecht en ingrediënten.
5 - Creëer uniformiteit in je fotoreeks met eenzelfde sobere achtergrond.
6 - Breng sfeer in beeld met subtiele styling-elementen (bordjes, bestek, glazen …)
7 - Wees niet bang om je foto’s subtiel te bewerken voor een smakelijk resultaat.

Content is cruciaal

Sociale media vormen het podium waarop je de identiteit van je restaurant tot leven kunt brengen. Bied jouw eetzaak vooral natuurlijke of gezonde voeding? Dan kunnen berichten over bioproducten of seizoensgroenten jouw fans zeker bekoren. Spelen met relevante content is de boodschap!

Content schrijven hoeft niet lang te duren. Het is vooral de bedoeling om de muur tussen je restaurant en gasten neer te halen. Een spontane schrijfstijl is dus zeker oké. Vergeet niet om 4 à 5 Nederlandstalige hashtags toe te voegen en een locatie, voor een groter bereik.

Gebrek aan inspiratie? Maak aan het begin van ieder seizoen, semester of jaar een planning. Zo hoef je niets ad hoc een leuke boodschap te bedenken. Bovendien zorgt zo’n planning voor een gecontroleerde spreiding van berichten. Op die manier blijf je top of mind. En natuurlijk is er ruimte voor spontane berichten. Winnen de Belgen een keertje het WK? Aarzel niet om mee te surfen op hun succes!

Sharing is caring

Vergeet sociale media niet te vermelden op de menukaart (#instagramnaam, @facebooknaam …). Geef je gasten ook de mogelijkheid om jou te taggen in foto’s van jouw zaak. Want dat betekent … meer bereik!

Lees ook deze verhalen

Privacy policy Algemene voorwaarden
copyright ® Bistrology

Aanmelden

Meld je aan met jouw Bistrology accountgegevens.

Wachtwoord vergeten?

Bistrology gebruikt cookies om onze websites en apps beter te laten werken en jouw surfervaring te optimaliseren. Meer info vind je in onze privacy policy. Door verder te surfen aanvaard je dat wij cookies gebruiken.

X